تندیس‌های معتبر بین المللی و داخلی و تاریخچه تندیس
نوشته شده توسط : رضا محمدیان

تاریخچه تندیس

قدمت و عمر ساخت تندیس‌ به چند ده هزار سال قبل برمی‌گردد. یادبود‌های اولیه مجسمه‌هایی بودند که توسط پیکرتراشان ساخته می‌شدند. درواقع آنها مجسمه‌هایی بودند که برای تجلیل و سپاسگزاری از یک شخص بزرگ ساخته ‌می‌شد. در قرن اخیر اما کاربرد تندیس‌ها به طور کلی تغییر یافت. به طور مثال در سال ۱۹۲۹ آکادمی علوم و هنرهای سینما تصمیم گرفت جوایزی در حوزه گوناگون سینما به بهترین‌ها اهدا کند. به همین منظور آکادمی اسکار جورج استنلی مجسمه ساز معروف را مامور کرد تا به کمک ساچین اسمیت، طرحی را از سدریک گیبنز به صورت تندیس درآورد. ساخت تندیس اسکار سبب ماندگاری و پرآوازه شدن نام جورج استنلی در تاریخ سینما گشت.

جایزه اسکار که در طی این سالها همچنان طرح آن ثابت مانده‌است، هر ساله به نفرات برتر حوزه‌های مختلف سینما تقدیم می‌گردد. به تدریج استفاده از تندیس‌های مختلف به عنوان وسیله‌ای برای گرامیداشت و تجلیل از تلاش افراد برگزیده در زمینه‌های مختلف رایج شد.

 به طور کلی هر تندیس از دو بخش تشکیل شده است . یک بخش پایه و یک بخش تندیس که هر کدام از این بخش ها به تنهایی مراحل مختلفی دارند.

تندیس ها هم به صورت کریستال هست و هم به صورت پلاستیکی یا پلکسی.

تندیس‌های معتبر بین المللی و داخلی

امروزه جشنواره‌های معتبر خارجی و داخلی زیادی وجود دارد که هر کدام با تندیس خاص خود شناخته می‌شوند. جایزه اسکار و نخل طلایی کن دو نمونه از جوایز بین المللی در حوزه سینما هستند. در ورزش نیز جوایز زیادی به صورت یادبود وجود دارد. به طور مثال بعد از هر دوره جام جهانی فوتبال جایزه توپ طلا، کفش طلا و دستکش طلا که به صورت تندیسی زیبا طراحی شده‌اند، به ترتیب به بهترین بازیکن، آقای گل مسابقات و دروازه‌بان برتر جام اهدا می‌شود. جشنواره فجر نیز معتبرترین جایزه جشنواره هنری ایران است. هرساله سیمرغ بلورین جشنواره در بخش‌های متفاوت به نفرات و آثار برگزیده اهدا می‌گردد.

علاوه بر جشنواره فجر، هر ساله جشنواره‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون در ایران برگزار می‌شود که در هر کدام یادبود ویژه و خاص به برگزیدگان اهدا می‌شود. جشنواره خوارزمی، جشنواره موسیقی فجر، جشنواره فیلم رشد، جشنواره طوبی و… نمونه‌هایی از جشنواره‌های معتبر داخلی هستند.





:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: